کاربرد فن کویل - انواع فن کویل

مهتاب گستر تولید کننده سیستمهای تهویه مطبوع(هواساز،چیلر،اگزاست فن،فن کویل و...)

کاربرد فن کویل - انواع فن کویل

۸۶ بازديد

فن کویل وکاربرد آن در سیستم های گرمایش وسرمایش ساختمان :

یکی از پر کاربردترین و بهترین سیستم تمام آبی، سیستم فن کویل است که در بسیاری از ساختمانهای مسکونی وتجاری استفاده می شود.دستگاه  فن کویل ترمینالی است که از یک مرحله فیلتر با راندمان متوسط ، و یک یا چند فن سانتریفیوژ همراه با کویل سرمایش و کویل گرمایش تشکیل شده است. (برخی از فن کویل‌ها، درسیستم چهار لوله‌ای دارای یک کویل سرد و یک کویل گرم هستند در چنین مواقعی شما می تواندی از راندمان گرمایش وسرمایش در یک روز استفاده کنید البته با نصب شیر برقی که جریان اب ورودی به کویل هارا کنترل نماید.) هوای ورودی یا مکش شده  به فن کویل ابتدا ازروی فیلتر می‌گذرد و سپس از قسمت فن سانتریفیوژ و بعد از آن از قسمت کویل های مسی عبور می‌کند و وارد اتاق می‌شود. فن کویل‌ها برای جلوگیری از نشت آب تقطیر شده درآن‌ها دارای تشتک یا همان سینی درین و لوله تخلیه یا شلنگ تخلیه هستند فیلتر موجود در فن کویل بصورت تعبیه می شود که بصورت ادواری قابل نظافت یا تعویض باشد تا هوای در جریان کیفیت خوبی داشته باشد .

کویل گرمایش فن کویل می‌تواند به وسیله آب گرم و یا بخار تغذیه شود که در مواردی که از بخار با فشار مشخص استفاده می گردد ترجیحا باید از کویل های استیل یا لوله های مانیسمان استفاده شود. همچنین در فن کویل بجای کویل گرمایش می‌توان از المان الکتریکی نیز استفاده کرد که در چنینی شرایطی می بایست متوجه هزینه ای برق مصرفی باشیم.


فن کویل‌ها از جهات مختلف قابل دسته بندی هستند که در زیر به ان اشاره می نماییم:

فن کویل ایستاده یا فن کویل زمینی :
این مدل از فن کویل ها به صورت ایستاده می باشند و می‌تواند زیر پنجره و یا هرجای مناسب دیگری دراتاق استقرار یابد. چنانچه فاصله کف اتاق تازیر پنجره کم باشد می‌توان ازنوع کوتاه آن استفاده کرد. ارتفاع این نوع کم است ولی پهنای آن زیادتر ازفن کویل‌های ایستاده معمولی است. دریچه هوای خروجی از فن کویل‌های ایستاده می‌تواند بالا و یا در قسمت جلوی فن کویل تعبیه شود البته این دریچه بصورت دستی یا اتومات قابل تنظیم می باشند. بدین ترتیب هوادهی یا به طرف بالا و یا به طرف جلو خواهد بود.فن کویل های ایستاده ظاهری نسبتا زیبا دارند  از این رو استقرار آ‌ن‌ها در اتاق اغلب با طرح عمومی اتاق سازگار است و می تواند انتخاب خیلی از مشتریان باشد. فن کویل‌های ایستاده به ویژه برای فضاهای اداری و یا آپارتمان‌ها مناسب‌اند. صدای فن کویل‌های ایستاده به این سبب که دراتاق قراردارند می‌تواند برای فضاهایی که نیاز به سکوت وآرامش دارند (آپارتمان‌ها) بیش ازمیزان مورد نظر باشد. ولی این امر برای ادارات و اماکنی که رفت و آمد درآنجا زیاد است مشکل تلقی نمی‌شوددر عین حال فن مورد استفاده در فن کویل های ایستاده از نوع کم صدا می باشد که بصورت دور متغیر می تواند کار کند..

فن کویل‌های سقفی کابینتی:
ساختار کلی این فن کویل‌ها مانند فن کویل‌های ایستاده هستند با این تفاوت که در زیر سقف و به صورت افقی قرارمی‌گیرند. هوادهی دراین نوع از فن کویل‌ها بوسیله دریچه جلوی آن‌ها و جهت آن افقی است. این نوع فن کویل به صورت روکار نصب می‌شود و برای فضاهایی که به دلایلی نتوان در آن‌ها ازفن کویل ایستاده استفاده کرد مناسب‌اند.

فن کویل‌های سقفی بدون کابین :
این نوع ازفن کویل‌ها بالای سقف کاذب نصب می‌شود و ازدید پنهان هستند. صدای آن‌ها اغلب، بدین سبب که در داخل پلنوم سقف کاذب قرار دارند از دو مدل سقفی روکار وایستاده کم‌تر است. مشکل این نوع فن کویل‌ها، سختی دسترسی به آن‌ها، تمیز کردن فیلتر آن‌ها و یا تعمیرات احتمالی آن‌ها است. هوای برگشت اتاق به دو محل مناسب یکی از این روش‌ها است. در این حالت هوای برگشت نخست وارد فن کویل می‌تواند پوسته خارجی نداشته باشد. هوای برگشت همچنین می‌تواند ازطریق کانال برگشت به پلنوم برگشت فن کویل راه یابد. صدا در این نوع فن کویل بیش‌تراز نوع بدون پوسته است در بسیاری از هتلها به علت کمبود فضای اتاق از این فن کویل ها در قسمت راهروی ورودی اتاق استفاده می شود.


فن کویل افقی کانالی:
این نوع فن کویل مانند حالت قبل است با این تفاوت که فن آن فشار استاتیک بیش‌تری دارد. از این رو می‌توان هوای خروجی از آن را ازطریق کانال به چندین اتاق رساند. صدای این فن کویل، چنانچه ضوابط و اصول طراحی در نصب آن رعایت گردد می‌تواند کم‌تر از حالت‌های قبل باشد، زیرا محل آن می‌تواند دورتر و درجایی درنظر گرفته شود که افزایش صدا در آن‌جا مهم تلقی نمی‌شود. دسترسی به این نوع فن کویل و تعمیر و نگهداری آن نیز با مشکلاتی روبرو است و ضعف تلقی می‌شود. در مورد فن کویل‌های سقفی که درداخل پلنوم و بالای سقف کاذب نصب می‌شوند لازم است که جزئیات استقرار و چگونگی دسترسی به آن‌ها (از جمله بیرون کشیدن فیلتر و نصب مجدد آن) و پایین آوردن تمامی دستگاه و نصب دوباره آن مد نظر طراح قرار گیرد. دراین نوع فن کویل هوای برگشت از اتاق‌ها باهم مخلوط می‌شوند، از این رو در جاهایی که لازم است هوادهی به اتاق‌ها و برگشت آن به صورت مستقل صورت گیرد به کار نمی‌آید.
فن کویل کاستی :
فن کویل کاستی دو طرفه و چهار طرفه نوعی دیگر از فن کویل های سقفی می باشد که ظرفیتهای مختلف تولید می شوند با توجه به دهنه خروجی فن کویل کاستی می تواند به خوبی تمام جهات اتاق را پوشش می دهد .

نحوه کنترل ظرفیت در فن کویل :

در سیستم های معمول از ترموستات های دیواری (آنالوگ یا دیجیتال) برای فرمان به فن دستگاه استفاده می گردد. به این معنی که با خاموش و روشن کردن فن و یا با تغییر دور فن ظرفیت  دستگاه و میزان گرمایش یا سرمایش تولیدی کنترل می گردد. در برخی سیستمها فن کویل ها دارای شیرهای برقی دو طرفه یا سه طرفه هستند. به این معنی که آب ورودی به دستگاه را قطع یا بای پاس میکنند.در این سیستمها فن به کار خود ادامه داده و جریان هوا برقرار است. یعنی هوای ورودی و خورجی به فنکویل همچنان در جریان می باشد ولی تغیر چندانی در دمای آن صورت نمیگیرد.

در سیستمهای پیشرفته تر با استفاده از فن های دور متغیر و اتصال به شبکه های پیشرفته BMS می توان دور فن را تنظیم کرد و به دمای دلخواه رسید که این سیستم میتواند تواما با کنترل از طریق شیر های برقی نیز همراه باشد. در کل می توان دستگاه فن کویل را یکی از بهترین تجهیزات گرمایش وسرایشی در ساختمانهای مختلف مسکونی ، تجاری و اداری در نظر گرفت که علاوه بر زیبای وکاربردی بودن آن می توان اتاقهای مختلف را بصورت مجزا کنترل نمود واز اتلاف انرژی جلوگیری نمود.


قیمت فن کویل :

قیمت فن کویل های تولید شده در شرکت مهتاب گستر با توجه به ظرفیت و نوع فن کویل که زمینی ، سقفی و ...متغیر است وبه عوامل مختلفی همچون برند موتور ، جنس بدنه و نوع کویل که دو، سه و چهار ردیفه می تواند باشد متفاوت است شما می توانید جهت استعلام قیمت به روز فن کویل های زمینی ، فن کویل های کاستی ، فن کویل های سقفی .فن کویل کانالی با ما در ارتباط باشید یا به سایت مهتاب گستر رفته واطلاعات دقیق را دریافت نمایید.





تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد